Marsbrev: En aktuell bok fra 1986

Marsbrev: En aktuell bok fra 1986

Publisert av Kjersti Sissener den 06.03.22. Oppdatert 06.04.22.


En av de klassiske amerikanske bøkene som er skrevet om venneforeninger er tilgjengelig å lese gratis i scannet versjon online via www.archive.org eller kjøpt brukt gjennom Amazon.com. Richard Trenbeth utga "The Membership Mystique " i 1986 som en oppsummering av visdom etter en lang karriere. Trenbeth var født i 1918 og deltok i andre verdenskrig. Da han døde i 2000 skrev Chicago Tribune blant annet om hvordan Trenbeth benyttet målrettede postutsendelser (direct mail) til å øke antall medlemmer dramatisk for Art Institue of Chicago og Chicago Symphony Orchestra i 1950 og 1960 årene. Med eget firma spesialiserte han seg senere på markedsføring mot mulige nye medlemmer for en rekke amerikanske museer og institusjoner. 


"The Membership Mystique" ble utgitt av Fundraising Institute og handler om å løse mange av de samme problemstillingene som også dagens venneforeninger utfordres av, selv om den tekniske samtiden naturligvis er forskjellig. Når Trenbeth for eksempel beskriver å definere standard ordlyder for henvendelser, tilbud til medlemmer eller vervekampanjer er det som om han like gjerne kunne deltatt på seminaret FNM arrangerer i samarbeid med Norsk Folkemuseums Venner den første helgen i september 2022, og hadde snakket om mailer, respons eller bruk av sosiale medier. Trenbeth var pioner i direct marketing, det vil skreddersydd markedsføring i form av brev i posten til utvalgte målgrupper, omtrent slik vi kjenner igjen definerte lesere i Facebook kampanjer. Ser du for eksempel nå daglig flere forskjellige annonser fra Nasjonalmuseets Venner i din Facebookspalte, så oppgir Facebook at det er fordi: "Nasjonalmuseet ønsker å nå personer som deg, som for eksempel: Har vist interesse for Kunst og Musikk,, Billedkunst med flere. har angitt alderen til 28 eller eldre. Et primærsted er Oslo, Oslo. /.../ De tilpassede annonsene dine er basert på andre annonsørvalg, profilen din og aktivitetene dine, for eksempel nettstedene du besøker, og annonser du samhandler med, samt annen informasjon som ikke er oppført her." Opplyser Facebook. 

Med kapittelinndeling med titler som for eksempel Benefits that make people join, How to keep your Member´s interest, forblir boken "The Membership Mystique interessant og aktuell. Forfatteren understreker at: "we welcome almost any interruption of dullness. Make your interruption the one that commands attention. Then make your attention-getter attractive and easy to order. At every step, say thank you as warmly and frequently as you can. Listen to what your members are saying, by word or deed, about your programs and services. See how your benefits meet your member´s needs - or fall short. 

Trenbeth avslutter analysene med en hyllest til den interesserte leseren som kanskje er medlem av et museums venneforenings styre.:

"How well your orgnaization moves forward is up to you. Some of the most succesful membership groups begin as visions of a determined man or woman who sees in the membership mystique a way of accomplishing hopes and dreams and then moves mountains to make the membership bloom. You can be that person. You may never get the recognition you deserve for your efforts, but when itˋs all over, youˋll have the warm glownthat comes from knowing how much good you helped bring about."

Richard Trenbeth utga så vidt det har latt seg kartlegge, kun denne ene boken. Men, det er en bok som har påvirket venneforeningsarbeid i hittil 36 år. Det er en god bok å lese før neste styre eller planleggingsmøte i venneforeningen din.

Trenbeth, Richard P. 1986. The Membership Mystique: Fund Raising Institute, Taft Group. ISBN 0-930807-01-4