WFFM - World Federation of Friends of Museums

Publisert av Anne Asserson den 29.06.22. Oppdatert 22.01.24.

Opplevelsen av kollegialt samhold med organisasjoner fra en rekke land som gjør det samme frivillige arbeidet som oss selv, for sine egne lands  venneforeninger.  Den nye kontakten ble muliggjort med støtte fra Marianne Andresen. Styreleder Kjersti Sissener og sekretær Anne Asserson deltok på årsmøtet i Marseille.   https://wffmmarseille.org/en

WFFM er det eneste internasjonale forumet for venneforeninger så vidt kjent og vi representerer jo selv det norske nasjonale. I Council ble problemer diskutert og fremdriftsplan vedtatt. Ekskursjoner ga mulighet for nettverk bygging og diskusjoner.  Det var stor interesse for Norges arbeid og vi presenterte FNM ved to anledninger, i Council og i Committee. Deltagelsen i et internasjonalt forum, som representerer det frivillige arbeidet vi også er opptatt av, var viktig. Vi kjente igjen hverandres problemstillinger og utfordringer.

Viktigheten av nettverk og sosialt  FNM nye nettverk, bringer oss i kontakt både med Europa, men også spesielt Australia, Canada og Sør-Amerika. Med bakgrunn i dette nye nettverket, vil den italienske presidenten for sin nasjonale sammenslutning komme til vårt årsmøte. Han er også vice president for Europa i WFFN. FNM ble også spurt av president og i Council om vi var villig til å være vert for fremtidig internasjonal kongress. Men det var for kort tid å ta en slik avgjørelse.

Konklusjon   Presentasjon av FNM og oss selv, hever vårt eget arbeid til et nytt nivå og gir oss deltagelse i et internasjonalt forum, et forbilde som var grunnlaget for FNM stiftelse. Det viktigste ved denne turen var på mange måter at vi presenterte oss selv profesjonelt, ble bedt om å være vertskap for en fremtidig internasjonal kongress, møtte representanter fra andre lands paraplyorganisasjoner som driver med det samme som vår egen organisasjon og at vi kunne utveksle erfaringer om de samme problemstillingene som alle jobber med. Derfor var det uformelle like viktig som det formelle. Den menneskelige kontakten like viktig som PowerPoints

Kjersti &  AnneA